Pilates

Vad är Pilates?

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrka, förbättrar rörlighet och inkluderar stretching. Pilatesträningen har bl.a. hämtat sin inspiration från yogan. Träningen handlar mycket om tankekraft och kan inkludera tillsynes mjuka övningar med liten kraft, men också till skillnad från vad många tror vara väldigt fysiskt krävande om det görs på rätt sätt. Övningarna tar bättre om de utförs långsamt. Vid varje övning tränas flera muskelgrupper samtidigt.

”Change  happens though movement and movement heals”. Joseph Pilates

Träningen består av en serie övningar som utförs på matta eller i sk. appatus. Vid träning på matta kan bollar, theraband, foamroller, pilatesringar tillföras som variation. Detta utsätter kroppen nya utmaningar som både kan underlätta och stegra träningen. Träningen blir franförallt roligare. Varje övning stärker flera muskelgrupper samtidigt, snabbar upp vår hjärna samt genererar bl.a. endorfiner – lyckohormoner. Syftet är att bygga upp ett starkt och flexibelt muskelparti kring kroppens mitt som förbättrar din hållning. Själva poängen med Pilatesträningen är att försöka komma till en plats av harmoni och balans mellan din fysiska kropp och ditt sinne och du mår därmed bättre. På senare tid har denna träningsform blivit populär och har många fördelar såsom att både förebygga och återställa kroppen efter skador.

”Öva i lugnt tempo och bli starkare”

Denna fysiska och mentala träningsform uppstod under tidigt 1900-tal av Joseph Hubertus Pilates. Han kallade först träningsformen ”Contrology”, eftersom man var tvungen att använda sinnet för att kontrollera kroppen.

Vid Hälsotanken kan du träna enskilt eller med en vän alternativt i små grupper med max 5 personer under handledning av en erfaren certifierad Pilatesinstruktör. Lektionen kommer att anpassas till din förmåga och du får hjälp att nå dina personliga mål.

Hälsa är inte bara ett normalt tillstånd. Det är också vårt eget ansvar att bibehålla vår hälsa och i en del fall förbättra den.

Jag garanterar att om utför din pilatesträning fortlöpande blir du starkare, mer flexibel, lugnare, längre och får en smalare midja .

Varför?
Därför att du arbetar med din andning, styrka och hållning.
Muskler är en färskvara som måste underhållas och musklerna hjälper dig orka hålla dig upprätt.


SP_Matwork-02_72dpi-RGB

”When you do things from your soul, you feel a river moving in you, a joy”
– Rumi

www.merrithew.com