Kost

IMG_5787

”Bra näring och träning förbättrar hela kroppen och ”knoppes” funktion i varje människa”

Hur äter vi egentligen?

Vi behöver mat för att leva. Alla människor äter.

Varför är det viktigt att tänka sig för vad vi stoppar i oss?

Vi har ett överflöd av mat i vårt land. Vi får i oss mat som innehåller stora mängder socker och gör oss sjuka. Alltför många av oss som lever i västvärlden drabbas numer alltför tidigt av ohälsa och sjukdomar som vi måste leva med länge, om vi överlever. Forskningen pekar på att denna ohälsa bl.a. beror på vad- och hur vi äter inklusive att vi är inaktiva.  Forskning pekar också på att högt blodsocker skadar oss på sikt och det kan vi direkt ändra på, vilket förbättrar vår hälsa.

Det finns mycket gamla människor (över hundra år) i olika delar av världen  och som har helt olika matvanor och som är friska. De dör friska och de dör av hög ålder. Forskarna tror idag att dessa människor har tre gemensamma faktorer som påverkar deras höga ålder: de äter små mängder mat, de är fysisk aktiva varje dag och känner mening med sina liv.

Hur vet du vad det är för kvalitet i den mat du har lagt i matvagnen när det gäller protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler? Vad är skillnader mellan energirik- och näringsrik mat? Hur kan du tänka vad det gäller fördelning av dina måltider och matmängd? Kan det vara viktigt? Hur kan du tänka kring olika dieter? Fungerar bantning eller fasta? Vilken mat är bra för mig?

Som kostrådgivare har jag möjlighet att guida dig i ”matvimlet”.  Du kan faktiskt bli piggare och minska besvär såsom smärta genom att ha koll på vad du stoppar idag.

” Bra mat är basen för ett friskare liv”

Det är viktigt att du funderar över varför du vill förändra kosten. Sätt ord på det primära målet. Vad vill du? Som exempel uppger många att de vill känna sig starkare, friskare, piggare och tajtare i kroppen men många vill minska på olika smärttillstånd.  Beroende på vad du har för mål och behov kan ge dig kunskap och verktyg både vad det gäller mat och träning. Ett första tips är föra en kostdagbok i en eller några dagar. Skriv upp allt du äter och dricker utan att ”vara duktig” . Då får vi ett utgångsstatus. Därefter kan vi tillsammans gå igenom vad som är bra och vad som är mindre bra, plocka bort och tillföra annan mat som du gillar. Det ska vara gott också. Jag kommer inledningsvis registrera din vikt, längd, BMI, midjemått. Midjemåttet är viktigast!  Jag  återkopplar, justerar, utvärderar, sammanfattar  kontinuerligt  efter dina önskemål och tillsammans förändrar vi. Du kan också få hjälp med recept om du önskar.

En förbättrad kosthållning bör kombineras med fysisk aktivitet. Forskning visar också att motion gör det lättare att bibehålla sin viktnedgång på lång sikt. Träning kan även göra att motivationen för att lägga om kosten blir starkare och dessutom få sötsuget att minska. Faktum är att vi får samma belöning i hjärnan av att vara fysiskt aktiva som av att äta sötsaker.

Slutsats. Kost och träning bör gå hand i hand.

”Gör inte maten till en religion. Det är din kropp som behöver näring.”

halsotanken@gmail.com